Jag - en nätrot

Jag gick emellan två väldigt intressanta möten i går - Ordfronts stämma och Nätrot 06. Båda mötena handlade egentligen om samma sak - att skapa ett utrymme för en vänsterdebatt i ett land med starka dominerande borgerliga medier. Dagens största utbyte var att lyssna på Howard Deans tidigare kampanjledare Joe Trippi som berättade om en av de mest spännande politiska kampanjerna i vår tid. På några månader lyckades Trippi att med nätets hjälp föra Dean från ingenstans till den ledande demokratiska kandidaten. Man använde nätet som ett medel för att åstadkomma kampanjarbete på fältet, som ett sätt att samla pengar och som ett sätt att göra kampanjen till en egendom inte bara för kampanjledningen utan för alla som var med i arbetet.

Jag har ett erkännande att göra. När jag utformade grunden till det som skulle bli Anna Hedhs kampanj till EU-parlamentet under vintern 2004 var jag mycket inspirerad av det som samtidigt pågick i USA. Detsamma var Fredrik Jansson som också ingick i kampanjledningen. Inspirationen handlade inte minst om insikten att internet ger helt andra möjligheter till organisering över ett stort geografiskt område med små ekonomiska resurser. Bloggen hade dock inte riktigt kommit till Sverige än vid det tillfället men vi jobbade med en bloggliknande hemsida som var kampanjens centrum. Vi förenade svensk folkrörelsetradition med ett medvetet arbete med media och internet. Det var skitkul! Läs mer här.

Jag tror vi har mycket att lära av Deankampanjen. Vi kan lära oss att vanligt folk kan förändra det sätt på vilket politiken utformas, och att vi kan använda de medel den nya tekniken ger för att göra detta. Jag tror också att vi bloggare har en del att ta till oss av de råd Trippi och den senare talaren Johan Ehrenberg gav:

- Jag tror att vi behöver gå ifrån att i första hand kommentera det som skrivs i mainstream-media på våra bloggar till att börja etablera oss som alternativa medier. Vi bör göra egna intervjuer, skapa våra egna nyheter, driva egna kampanjer.

- Nätet bör i mycket större utsträckning användas till organisering av aktivitet vid sidan av datorskärmarna. Detta var Deankampanjens grej - man informerade kontaktpersoner i en stad att man skulle komma och sedan spred de lokala personerna informationen vidare genom flygblad etc.

- Partierna och nätrötterna bör använda nätet för att skapa interaktivitet. Nätet minskar avståndet mellan väljare och valda och vi bör mer medvetet använda detta redskap samtidigt som vi har i minnet att tillgången till internet, datorer och inte minst tid att sitta framför datorn är en klassfråga.

Läs mer om nätrot på Kulturbloggen.

Kommentarer

CV sa…
Bra tre punkter att utgå från tycker jag.
RS
kulturbloggen.com
fredrik sa…
Jag kan fortfarande tycka att det är lite synd att vi inte riktigt klarade av att övertyga resten av kampanjledningen om att ha en riktig kampanjblogg. Fast det var kanske helt enkelt för tidigt för att idén skulle kännas helt naturlig.
viktig konferens. någon vänstermänniska sa att han bloggade för att bryta den dominans som högern har i andra medier. då vänstern är så många fler bör vi i längden kunna använda bloggandet bättre, även om högern har ett visst försprång då mer välbärgade människor har större möjligheter att vara tidigt ute. tråkigt nog blev jag inte bjuden på konferensen. men får väl ordna en motkonferens för kristna vänster-bloggar...

Populära inlägg i den här bloggen

De tio årstiderna - En diktsamling

Dags för en ärlighetsrevolution

Vi har så lite tid - och livet drar förbi