Försvaret drar undan mattan under Uppsala Air?
Gårdagens besked att försvarsmakten överväger att lägga ned Uppsala garnison förändrar i ett slag förutsättningarna för debatten om civilflygplats på Ärna. Fram tills nu har alla utgått från försvarets besked att man kommer att ha kvar viss verksamhet på Ärna. När det nu framkommer att en nedläggning av hela Uppsala garnison diskuteras på allvar kommer allt i ett helt nytt läge.
Att Uppsala garnison, tidigare F16, ligger alldeles intill staden och hämmar dess expansion norrut och västerut har varit ett grundfaktum i all stadsplanering i Uppsala under mycket lång tid. Försvinner denna anläggning öppnas möjligheter att bygga bostäder, arbetsplatser och annat både på själva Ärna och i de områden som ligger i den värsta bullerzonen.
Ingen hade tänkt tanken att lägga en flygplats direkt intill stadsbebyggelsen om Ärna flygplats byggts idag. Om gamla F16 ser ut att vara på väg att avvecklas helt vore det väl dumt att låsa fast sig vid en sådan användning av området, när det finns en internationell storflygplats tre-fyra mil bort.
Försvarsmaktens beslut bör fattas utifrån försvarspolitiska grunder. Behövs flygplatsen också fortsättningsvis respekterar jag det beslutet. Men om man på allvar överväger att lägga ner hela militärflygplatsen, bör Uppsala kommun genast börja se över alternativa användningar för detta stora område i direkt anslutning till den befintliga stadsbebyggelsen.
Hur skulle du vilja utveckla Ärnaområdet?
Att Uppsala garnison, tidigare F16, ligger alldeles intill staden och hämmar dess expansion norrut och västerut har varit ett grundfaktum i all stadsplanering i Uppsala under mycket lång tid. Försvinner denna anläggning öppnas möjligheter att bygga bostäder, arbetsplatser och annat både på själva Ärna och i de områden som ligger i den värsta bullerzonen.
Ingen hade tänkt tanken att lägga en flygplats direkt intill stadsbebyggelsen om Ärna flygplats byggts idag. Om gamla F16 ser ut att vara på väg att avvecklas helt vore det väl dumt att låsa fast sig vid en sådan användning av området, när det finns en internationell storflygplats tre-fyra mil bort.
Försvarsmaktens beslut bör fattas utifrån försvarspolitiska grunder. Behövs flygplatsen också fortsättningsvis respekterar jag det beslutet. Men om man på allvar överväger att lägga ner hela militärflygplatsen, bör Uppsala kommun genast börja se över alternativa användningar för detta stora område i direkt anslutning till den befintliga stadsbebyggelsen.
Hur skulle du vilja utveckla Ärnaområdet?
Kommentarer
Vi som inte har någon annan som betalar våra businessklassbiljetter åt oss ser i alla fram emot att få Ryan Air på närmare håll. Även om deras 99-kronorsbiljetetter inte finns i verkligheten är det en viss skillnad att åka med dem eller med snordyra SAS.
Uppsala har redan en flygplats - Arlanda. Det går massor av lågprisavgångar därifrån med flera olika bolag.
Nu ska det bli intressant att se om Ärna flygplats blir kvar över huvud taget. Om inte militären har något behov av den, innebär det ju stora möjligheter att bygga bostäder. Uppsala växer så det knakar - nog vore det bra om de nya invånarna fick någonstans att bo?
Bostäder på ett hyggligt avstånd från centrum är mycket viktigare än ännu en civilflygplats.
Ett vanligt argument är att Uppland behöver en rejäl flygplats. Men den finns redan, som du skriver, och har det bekanta namnet Arlanda.
Vi uppsalabor har ju alltså både Arlanda och Västerås på nära håll, Bromma och Skavsta inte särskilt långt bort heller.
Hur många svenskar i övriga landet är så bortskämda med närliggande flygplatser?
Flyplats nej tack!
Förresten så kan väll den aldrig rymmas i Uppsalas uppsatta miljömål på utsläpp.
Det vill de flesta Uppsalabo. Nya arbetstillfällen skapas på flygplatsen, är det ingen som bryr sig om de arbetslösa som kunde få arbete där?
Anna