Visionslöst om flyget och klimatet

I dag publicerades mitt brev till UNT:s ledarsida om snabbtåg och flyg - läs här. Det hela är ett svar på Maria Ripenbergs ledarartikel häromdagen.

Maria Ripenberg skriver i sitt svar "kan man fortsätta till Köpenham eller Hamburg med [snabb]tåg är väl det utmärkt". För att i nästa mening skriva att flygresor till Brittiska öarna och Sydeuropa ger en avsevärd tidsvinst.

Visst, det ska väl inte förnekas att det fortfarande skulle gå fortare med flyg än med tåg, men ansluter vi Sverige till det europeiska snabbtågsnätet ska det väl inte vara så svårt att fortsätta med tåget från Hamburg och åka genom kanaltunneln till London? Når man Hamburg på 4 timmar och 25 minuter med Europabanan ska väl nattåg till London inte vara en omöjlighet? Hur det nu är med den saken så tycker jag att Ripenberg själv slagit sönder sin egen argumentation att Sverige är "en avkrok" och att vi skulle vara dömda att klara oss med flyget för resor inom Europa för all framtid.

Som jag skrev i en mening som klipptes bort när UNT kortade mitt brev
så krävs mycket omfattande investeringar – precis som när 1800-talets beslutsfattare vågade investera i Sveriges framtid genom besluten om stambanorna – men det är helt nödvändigt för att kunna klara de klimatmål vi satt upp för oss själva. Det socialdemokratiska klimatrådslaget har all anledning att ta detta på allvar när politiken för framtiden utformas.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros och ris åt Socialistiskt Forum

Dags för en ärlighetsrevolution

Ett anspråksfullt förslag