Årsmötessäsong
En och annan har kommenterat min bristande bloggaktivitet på sistone, men den beror inte på att jag inte sysslat med politik. Tvärtom, det är årsmötessäsongen som tar på krafterna. Är det inte s-föreningen eller arbetarekommunen eller partidistriktets kongress så är det lokala hyresgästföreningen som tar tid med motioner, verksamhetsberättelser och valberedande. Och det blir inte bättre för att jag vid sidan av mitt frilansande som kurs- och cirkelledare och skribent och all fritidspolitik har hoppat på en i och för sig oerhört givande universitetskurs i arbetsrätt. Och så engagerar jag mig alldeles för mycket i den amerikanska Primary Season. Men jag är kvar, jag lovar.
Jag är en av 12 000 medlemmar i Svenska Turistföreningens Uppsalakrets och jag är är inte en av de mer aktiva - tvärtom. Men till min glädje ser jag att föreningen dragit samma slutsats som jag om civilflyg på Ärna. Att på allvar börja med flygningar igen skulle vara störande för Gamla Uppsala-området - en av Uppsalas viktigaste turistmål - och det är svårt att se nyttan med Arlanda så nära tycker STF.
En annan fråga som diskuterats mycket i Uppsala på sistone, och som också handlar om vad vi konkret kan göra för att minska vår klimatbelastning, är förslaget om att anlägga ett nytt externt köpcentrum vid den nya E4an i Fullerö. Ett antal socialdemokratiska föreningar ordnade en välbesökt hearing i frågan och partiet har tagit ställning mot denna etablering.
I går antog Kvarngärdets s-förening ett yttrande om Fullerö som du hittar här. Och intressant nog publiceras samtidigt SCB:s statistik om att Uppsala är en av de kommuner i Sverige som har lägst andel personbilar med 392 bilar per 1000 invånare. Att undvika att göra om historiens misstag att etablera externa köpcentrum är viktigt för klimatet, men det är också en fråga om att göra det möjligt för dem som inte har råd med bil att ha tillgång till ett bra utbud. Och det handlar också om ifall vi vill ha en levande stadskärna och levande förortscentra eller om vi vill ha en amerikansk utveckling där de som kan flyr innerstaden med bilen ut till stormarknaderna.
Slutligen ett lästips - den socialdemokratiska idétidskriften Tiden fyller 100 år och gör det med den äran. Det senaste numret innehåller jätteintressanta artiklar om allt från Hjalmar Branting och socialdemokratin som Ylva Johanssons kritik av upphandlingar inom vård och omsorg. Prenumerera!
Jag är en av 12 000 medlemmar i Svenska Turistföreningens Uppsalakrets och jag är är inte en av de mer aktiva - tvärtom. Men till min glädje ser jag att föreningen dragit samma slutsats som jag om civilflyg på Ärna. Att på allvar börja med flygningar igen skulle vara störande för Gamla Uppsala-området - en av Uppsalas viktigaste turistmål - och det är svårt att se nyttan med Arlanda så nära tycker STF.
En annan fråga som diskuterats mycket i Uppsala på sistone, och som också handlar om vad vi konkret kan göra för att minska vår klimatbelastning, är förslaget om att anlägga ett nytt externt köpcentrum vid den nya E4an i Fullerö. Ett antal socialdemokratiska föreningar ordnade en välbesökt hearing i frågan och partiet har tagit ställning mot denna etablering.
I går antog Kvarngärdets s-förening ett yttrande om Fullerö som du hittar här. Och intressant nog publiceras samtidigt SCB:s statistik om att Uppsala är en av de kommuner i Sverige som har lägst andel personbilar med 392 bilar per 1000 invånare. Att undvika att göra om historiens misstag att etablera externa köpcentrum är viktigt för klimatet, men det är också en fråga om att göra det möjligt för dem som inte har råd med bil att ha tillgång till ett bra utbud. Och det handlar också om ifall vi vill ha en levande stadskärna och levande förortscentra eller om vi vill ha en amerikansk utveckling där de som kan flyr innerstaden med bilen ut till stormarknaderna.
Slutligen ett lästips - den socialdemokratiska idétidskriften Tiden fyller 100 år och gör det med den äran. Det senaste numret innehåller jätteintressanta artiklar om allt från Hjalmar Branting och socialdemokratin som Ylva Johanssons kritik av upphandlingar inom vård och omsorg. Prenumerera!
Kommentarer
De enda butiker som finns i centrum här är sådana som säljer studentliteratur.
Min första tid här undrade jag var tusan folk handlade mat. Men efter någon vecka insåg jag att de som lagar mat själva tog bilen ut till Wal-Mart.
Och häromdagen fick jag ett paket från FedEx. Problemet var att jag inte kunde vara i lägenheten när de kom, så jag fick hämta paketet på deras kontor.
Och deras kontor låg en bra bit utanför centrum. Gick inte ens att ta bussen hela vägen, och det fanns inga trottoarer att gå på. De utgår helt enkelt från att alla har tillgång till bil, trots att det självklart inte är fallet.
Det är bland annat sådant som får mig att längta hem till Sverige och Uppsala!
För mig handlar den här debatten långtifrån bara om klimat - den handlar om ekonomisk hushållning och den handlar inte minst om jämlikhet. Bilbränslet blir allt dyrare, oavsett vi vill det eller inte. Om alla ska ha möjlighet att ta sig fram på ett bra sätt måste vi ha bra kollektivtrafik.