Aldrig mer!
Under båda de två senaste regnsomrarna har jag befunnit mig på Balkan i slutet av juli. Sol och värme har kombinerats med upplevelser och fördjupad förståelse av de ex-jugoslaviska samhällena.
I fjol nåddes jag av nyheterna om massakern på Utøya medan jag befann mig på Balkan. I år befann jag mig i Sarajevo under årsdagen. Huvudstaden i Bosnien-Hercegovina har i modern tid fått se konsekvenserna när människor tappar förmågan att leva tillsammans. Där har man också nyligen uppmärksammat årsdagen av det folkmord som skedde i Srebrenica under perioden 11-22 juli 1995 då omkring 8 000 muslimer dödades.
Här nedan återpublicerar jag en ledare jag skrev i UppsalaDemokraten i oktober 2010 - i efterdyningarna av att Sverigedemokraterna valts in i riksdagen. En del av texten är daterad, men jag tycker ändå att det är viktigt att den finns på nätet. Den handlar om varför vi aldrig, aldrig får ge vika för hatet och högerextremismen.
I fjol nåddes jag av nyheterna om massakern på Utøya medan jag befann mig på Balkan. I år befann jag mig i Sarajevo under årsdagen. Huvudstaden i Bosnien-Hercegovina har i modern tid fått se konsekvenserna när människor tappar förmågan att leva tillsammans. Där har man också nyligen uppmärksammat årsdagen av det folkmord som skedde i Srebrenica under perioden 11-22 juli 1995 då omkring 8 000 muslimer dödades.
Här nedan återpublicerar jag en ledare jag skrev i UppsalaDemokraten i oktober 2010 - i efterdyningarna av att Sverigedemokraterna valts in i riksdagen. En del av texten är daterad, men jag tycker ändå att det är viktigt att den finns på nätet. Den handlar om varför vi aldrig, aldrig får ge vika för hatet och högerextremismen.
Etnisk rensning är hatets slutpunkt
När jag ätit upp min mat kom kyparen in med en öl
till. Den visade sig vara beställd av mannen vid bordet bredvid, som var
förtjust över att jag hade beställt hans hemstads lokalbrygd. Jag bjöd över
honom till mitt bord och vi påbörjade en konversation som skulle pågå hela
kvällen och inte sluta förrän restaurangen stängde.
Mannen visade sig vara ingenjör vid det bosnisk-muslimska
telefonbolaget. Han skötte underhållet av ett av tre mobilnät i ett land där
avsändaren av din teleräkning avslöjar din etniska tillhörighet. Det dröjde
inte länge innan samtalet rörde sig in på den konflikt som fortfarande är ett
blödande sår i staten Bosnien-Hercegovina.
Mannen framför mig hade föräldrar som kämpat med Tito mot
såväl de tyska nazisterna som de inhemska motsvarigheterna ustaša, četniks och trettonde
SS-divisionen. Han hade levt vad han beskrev som sina bästa fyrtio år i
Jugoslavien.
När det multietniska landet splittrades drev min
dryckesbroders oro för vad som skulle hända med hans barn honom till att sluta
upp i den nybildade bosnisk-muslimska armén. Han berättade om hur han hotade
FN-soldater för att köra in i Mostar med ammunition till de underutrustade
bosniakiska styrkorna. Frontlinjen mot den kroatiska armén stod vid en gata en
liten bit bort från restaurangen. Mannen pekade på kullarna ovanför staden som
serberna avfyrade sina artillerisalvor från och beskrev hur kroaterna sprängde
stadens stolthet – bron över floden Neretva.
Vi pratade länge om Bosniens bräckliga fred, där 90-talets
krigsförbrytare delar makten mellan sig och upprätthåller den etniska
splittringen. Det är ett fåtal som fortfarande har serbiska och kroatiska
vänner – idag umgås barn och ungdomar av olika etnicitet inte med varandra.
Områden som tidigare varit blandade mellan olika grupper är nu etniskt rensade.
När man reser genom västra Hercegovina är de kyrilliska bokstäverna på
vägskyltarna nästan undantagslöst överstrukna med tusch av människor som inte
vill ha serberna där. Hatet från krigsåren lever fortfarande, blandad med
sorgen över förlorade släktingar och vänner.
Jag tänker på Mostar denna hatets höst. När de
sverigedemokratiska riksdagsledamöterna lämnar Storkyrkan när kampen mot
rasismen kommer på tal. När svenska kulturprofiler angriper kyrkan för att den
står upp mot rasismen, eller skriver tidningskrönikor och hotar med att vi
förlorar "vårt eget land" till muslimsk terror. När Vellingeungdomar
kastar ägg och skanderar ”heil Hitler” och ”judesvin” mot judiska barn.
När Danmarks liberala statsminister vill riva bostadsområden
där ”danska värden” inte gäller längre. När högerregeringen i Nederländerna
stödjer sig på ett parti vars ledare vill förbjuda Koranen och står åtalad för
hatbrott. När den franska presidenten avleder uppmärksamheten från de
ekonomiska problemen genom att hetsa mot romer. När fascister marscherar på
Budapests gator och vinner val. När högerextremister kastar molotovcocktails
mot Prideparaden i Belgrad.
Högerextremismen får näring i rädslan för och hatet mot Den
Andre – må det så vara muslimen, romen, juden, bögen eller flatan. Under
decennierna närmast efter andra världskriget var det omöjligt att vinna
folkligt stöd för en sådan politik – i Sverige såväl som i de flesta andra
europeiska stater. En demokratins kultur och en gemensam välfärd byggdes upp
utifrån den fasta övertygelsen att man aldrig mer ville uppleva de fasor krisen
och kriget skapat.
När välfärdsstaten börjat vittra sönder och de sociala
klyftorna vuxit har hatet återigen fått en grogrund. 80-talets
främlingsfientliga våg av vit makt-musik, BSS-klotter, nedbrända
flyktingförläggningar och Lasermannen fick den svenska högerextremismen att
vädra morgonluft. Tjugo år senare har skickligt partibygge och pr-arbete lett
till tjugo högerextrema riksdagsledamöter.
I varje samhälle där hatet får breda ut sig växer människors
rädsla för varandra. Det tog ett tag innan de högernationalistiska idéer som
vaknade till liv igen i det forna Jugoslavien nådde kokpunkten, men dagen kom
då den etniska rensningen var ett faktum.
Krigen på Balkan är bara det senaste av otaliga exempel ur
den europeiska historien på vad som händer när vi tappar förmågan att leva
tillsammans trots våra olikheter. Övergivna ruinhus berättar historien om hur
goda grannar kan förvandlas till bittra fiender.
När progressiva rörelser misslyckas i sin kamp för ett
solidariskt och jämlikt samhälle är det andra krafter som vinner mark. Kulhålen
i Mostars fasader påminner om varför vi aldrig får ge vika.
Artikeln är ursprungligen publicerad i UppsalaDemokraten den 15 oktober 2010.
Kommentarer